Nava Perets

FacebookGoogle+Twitter

מאמנת מגשרת ויועצת חינוכית אישית זוגית - ומשפחתית

רוח במדבר

נאוה פרץ  בן שבת

פתגם השבוע:  "בסוף זה לא ישנה כמה נשימות נשמת.. אלא כמה רגעים עצרו לך את הנשימה" (שינג שיונג)

quill3, quill, feather, write, blog, edit
tree, tree, nature, green

אימון אישי

האימון הוא אמצעי אופטימי ומעשי לעשות שינוי בחיים, להופכם למשמעותיים ומספקים יותר לרובנו יש רצונות, משאלות, חלומות שאנו שואפים לממש בחיים האישיים (משפחה, חברים, קהילה) או בחיים המקצועיים (קריירה, יזמות, השפעה).

האימון האישי (Coaching) מתמקד בשאלה "כיצד אני רוצה לחיות את חיי?". והמטרה היא להגשים את משאלות לבו של המתאמן, לאפשר לרצון ולכישורים האישיים שלו לפרוץ מתוכו ולהוביל אותו בחייו. 

תפיסת העולם הנהוגה באימון מבוססת על שלוש הנחות יסוד מרכזיות: 

◄ כל אדם הוא ייחודי, יצירתי, שלם ובעל משאבים אישיים.


◄ בירור מעמיק והגדרה מדויקת של המטרות והרצונות האישיים מסמנים את הדרך למימושם הלכה למעשה.


◄ הכרה בכישורים האישיים בד בבד עם חיזוק ה"שרירים" החלשים ממריצים את האדם להתפתח ולהתקדם. 

אימון אישי מתוך ויקיפדיה

"אימון אישי" (Coaching) הוא מקצוע שעיקרו שיטת הדרכה, הנחיה ואימון של יחידים או קבוצות, במטרה להשיג יעד מסוים שלהם, או לשפר מיומנויות. השיטה מבוססת על תהליך מובנה אותו מוביל המאמן האישי.

המקצוע החל להתגבש כגישה לשיפור – ביצועים מתוך אימון בעולם הספורט, בספרו של גלוויי (Gallwey) "המשחק הפנימי של הטניס" (The Inner Game of Tennis), בשנת 1974. רעיון "המשחק הפנימי" הורחב והשתכלל בעשורים העוקבים על ידי שימוש בכלים מתחומים של פסיכולוגיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה הומניסטית, ספורט, תאוריות ניהול ואסכולות נוספות לחקר התנהגות אנושית, והגיע לכלל תחומי החיים.

הגדרה
האימון האישי שונה מטיפול פסיכולוגי ומייעוץ ארגוני בהיותו מיועד להוביל אל הגשמת מטרות מתוך היכולות הקיימות בידי המתאמן ולא נועד לשנות אותו, וכן בכך שאיננו מנסה להבין את עברו של המשתמש. הבדל נוסף, הוא היותו של האימון האישי כלי אשר שואף לתוצאות בזמן קצר יחסית (עד כחצי שנה).

תהליך האימון במהותו הוא סדרת מפגשים בין מאמן למתאמן, כאשר המתאמן מגדיר במהלכם את היעדים שאליהם הוא שואף להגיע, והמאמן חותר לסייע לו להגיע אליהם.

בבסיס הרעיון של תהליך האימון עומדת הגישה האומרת כי לאדם נתונה יכולת בחירה חופשית בכל שלב ושלב ובכוחו לשנות את דרך התנהלותו. נקודה נוספת בבסיס האימון היא כי לאדם יש יכולת לשנות את מציאות חייו על ידי שינוי תפיסתו את המציאות. המשמעות של הדברים שאותם האדם פוגש היא בידו, ואם ישנה את האופן שבו הוא רואה את המציאות, הוא ישנה גם אותם ומכאן את מהלך חייו. בפני האדם עומדת תמיד האפשרות של שינוי תפיסתו ושינוי דפוסי – פעולתו וכל הנגזר מהם ועל ידי כך להגיע לתוצאות שונות.

ישנם מקרים בהם האדם יכול להוביל את התהליך מתוך עצמו, אך יש מקרים בהם העובדה שהוא גם נושא השינוי וגם מוביל השינוי גורמת לקושי בהתמקדות ואז מתעורר צורך באדם חיצוני מן הצד, מלווה שיוביל את התהליך בצורה מקצועית. נקודה זו היא המזמינה לכאורה את מקצוע המאמן, כאדם שמביט מן הצד, אשר בעזרת הכשרתו המקצועית, נסיונו המקצועי, כלים הלקוחים ממגוון תחומי עיסוק, חשיבה תוצאתית ויכולותיו האישיות, יכול ללוות, לפתוח אפשרויות חשיבה ופעולה חדשות, לשאול את השאלות הנדרשות להערכתו, לעודד, ולשאוף להעצים את המתאמן ולחבר אותו בקשר רציונלי ורגשי כאחד אל הגשמת מטרותיו ולהצלחה.

בדרך כלל, אדם או ארגון שבוחרים להגיע לאימון עושים זאת כאשר קיימת פרשת דרכים, התמודדות עם קושי או צורך לבצע שינוי בדרך החיים, ולעתים קושי להגיע לתוצאות. עם זאת, יש אנשים הבוחרים להתאמן דווקא בעיתות של שגשוג ופריחה, כדי לנצל את המומנטום החיובי ולגדול עוד.

התחומים הנפוצים באימון מסוג זה הם:

◄ אימון אישי להשגת מטרות שונות


◄ אימון למאמן (Supervision)

 

◄ אימון למתבגרים


◄ אימון עסקי: תמיכה וליווי לבעל עסק. האימון האישי נועד לזהות דרכים שבהן ניתן לשפר את יעילות העסק ורווחיותו. באמצעות האימון ניתן לשאוף לשיפור גורמים שונים בעסק כגון קשרי לקוחות, עבודת צוות, קידום מכירות, ניהול זמן, קביעת יעדים ופיתוח אסטרטגיות שיווק לעסק.


◄ אימון לזוגיות


◄ אימון קבוצתי.

תהליך אימון אישי שנחשב ליעיל הוא כזה המביא לידי ביטוי באופן מיטבי את היכולות של המתאמן ומוביל לתוצאות ולהצלחת המתאמן. האדם מביא את יכולותיו לידי ביטוי מיטבי כאשר מאחורי פעולתו עומדת מודעות לערכים שלו, התגייסות למען חלום שהוא רוצה להגשים או כאשר יש לו אמון ביכולת שלו לבצע זאת. על בסיס זה עושה המאמן שימוש בכלים כמו עידוד, הבאת יכולות למודעות, העלאה ערכים למודעות, קישור בין פעולות ההווה לחזון הפרטי, הבנת חסמים, שימוש בכלי חשיבה תוצאתית, שימוש במשאבים שונים שקיימים כבר בחייו של המתאמן, "השאלת" יכולות מתחום אחד של המתאמן לתחום אחר, כלים מתחום התקשורת הבין אישית, כלים לעבודה רגשית כגון "התמקדות" ודמיון מודרך, ועוד.

בין המשימות העומדות מול המאמן:

◄ חשיפת החלומות או החזון של המתאמן


◄ הבהרת הערכים אשר על פיהם הוא מכוון את חייו


◄ הגדרת המטרות אשר בהגשמתן מעוניין המתאמן


◄ הבנת החסמים המונעים הגעה למטרה והסרתם


◄ הולכת המתאמן אל בניית דרך פעולה


◄ גזירת מטרות המשנה מתוך מטרות העל


◄ ליווי יישום דרך הפעולה

בתהליך האימון האישי שישה שלבים: חשיפת החזון האישי של המתאמן, הבהרת הערכים האישיים, גזירת יעדים, בניית תוכנית עבודה, יציאה לפעולה, מעקב אחר הביצוע.

שיטות הדרכה באימון

לרוב מוגדרות לאימון מטרות ברורות, ולכל מטרה מצורף תיאור של האופן בו היא תושג. תיאור זה הוא השיטה.


אימון הוא, אם כן, תהליך שיטתי להשגת יעדים אישיים על ידי "שיקוף" של המאמן למתאמן לנקודה שהוא נמצא בה. הוא בנוי ממספר מפגשים, שבהם מבוצע הליך מסודר השואף להוביל את המתאמן אל הגשמת מטרותיו. בתהליך הראשוני על המתאמן להבין את ערכיו ולהתוודע לצרכיו האישיים. לאחר מכן הוא מגבש חזון וגוזר ממנו מטרות, יעדים ומדדים להצלחה, וכן לומד את יתרונותיו ואת החסמים העשויים להפריע לו בהמשך. בהמשך נבנית תוכנית עבודה מסודרת, שבה המתאמן בונה את המשימות שיובילו אותו אל המטרה. תוכנית עבודה זאת אמורה להוביל את המתאמן אל הצלחתו ולהבטיח שימוש נכון ביכולותיו ובמשאביו, תוך כדי פיקוח ובקרה, עד להגעה להצלחה האישית המקוּוה‏.

חשיבות רבה ניתנת באימון לחתירה לפיתוח הכישורים. שלבי גיבוש התוכנית והפיקוח על ביצועה אמורים לכלול פיתוח כישורים: כישורי תקשורת, יכולות ניהול זמן, יכולות "עמידה על הקרקע" וכנות עצמית לגבי הביצוע, יכולת ריכוז, ויכולות רגשיות. גישות אימון שונות נבדלות גם בדרכים לפיתוח הכישורים.

 

נאווה פרץ

מאמנת מגשרת ויועצת חינוכית אישית זוגית - ומשפחתית